Artykuły


  • Dla kogo i dlaczego prowadzę tego bloga?

    Dlaczego? W internecie istnieje już mnóstwo stron o testowaniu, o systemach wbudowanych, o protokołach komunikacyjnych i tak na prawdę o wszystkim co tylko przyjdzie nam do głowy. Dlaczego więc zdecydowałem się poświęcić swój czas i energię na stworzenie kolejnej strony? Wielokrotnie w swoim życiu zderzałem się ze ścianą szukając informacji na temat zagadnień technicznych. Próbując…

    Sprawdzę ciąg dalszy ->


  • Segmentacja ramek diagnostycznych na CAN i LIN

    Segmentacja – podobieństwa miedzy protokołami Segmentacja to inaczej podzielenie komunikatu diagnostycznego na wiele kawałków po to, aby można było je wysłać pojedynczymi ramkami CAN albo LIN. Omówię temat najpierw zbiorczo, tłumacząc mechanizmy, które są wspólne dla protokołów takich jak LIN, CAN, j1939 i wiele innych, ponieważ zasady segmentacji są dla nich bardzo podobne. Do czego…

    Sprawdzę ciąg dalszy ->


  • j1939 – ciekawy protokół do ciężkiego sprzętu

    Wstęp j1939 – historykom ta liczba kojarzy się z datą rozpoczęcia drugiej wojny światowej. Jednak dla samochodziarzy ta liczba budzi zupełnie inne skojarzenie. O protokole j1939 Występowanie j1939 można spotkać najczęściej w ciężkich pojazdach takich jak śmieciarki, tiry, kombajny i inne maszyny rolnicze, ratraki, pojazdy wojskowe, maszyny górnicze i wozy strażackie.Protokół bazujący na j1939 o…

    Sprawdzę ciąg dalszy ->


  • Dwa podejścia do nadawania wiadomości z CAPL w CANoe

    Wstęp Jedną z podstawowych rzeczy, które chcemy robić w CANoe z poziomu kodu CAPL jest nadawanie ramek. W odniesieniu do magistrali CAN i podobnych, producent oprogramowania wyróżnił dwa podejścia do tematu, można wręcz powiedzieć – dwie filozofie: Message-oriented CAPL oraz Signal-oriented CAPL Same nazwy nie są na tyle intuicyjne, by wywnioskować z nich o co…

    Sprawdzę ciąg dalszy ->